دانستنی های جالب درباره چشم انسان و باورهای غلط پیرامون آن | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

دانستنی های جالب درباره چشم انسان و باورهای غلط پیرامون آن | پزشکی


شاید شنیده باشید که گذراندن ساعت‌ها پای کامپیوتر قادراست به چشم‌هایتان صدمه بزند یا آنکه چپ نگاه کردن به بینائیتان ضرر می‌رساند‌، اما زمانی بحث درباره تندرستی چشمتان باشد، این ادعاها کاملا ساختگی هستند‌. ما در اینجا حقیقت را از افسانه جدا می‌کنیم تا شما بتوانید از بینائیتان در وقت حال و آینده‌مراقبت نمایید.

همینطور بخوانید: دلیل تیک چشم

باور: گذراندن ساعت‌ها پای کامپیوتر به بینائیتان ضرر خواهد رساند‌.

حقیقت‌: آنا سامرز‌، یک کارشناس چشم‌ در نیوجرسی و سخنگوی دکتری آکادمی چشم دکتری آمریکا(AAO‌) می‌گوید‌‌‌ مصرف کامپیوتر به چشم‌هایتان صدمه نمی‌زند‌‌. هرچند‌ پس از مدتی‌، امکان پذیر است به دلیل خستگی چشم، آغاز به از دست دادن تمرکز نمایید و ‌این امر قادراست منجر به ابرو‌درد و سردرد شود‌.

او اضافه می‌کند‌ امکان پذیر است زمانی با کامپیوتر کار می‌نمایید کمتر پلک بزنید‌ و این امر سبب خشکی و سوزش چشم می‌شود‌. برای پیشگیری از چنین نشانه های‌، به‌ طور منظم زمان کار با کامپیوتر به چشم‌هایتان استآسان دهید و به اشیائی در دوردست نگاه نمایید‌. براساس گفته‌های AAO مانیتورتان حداقل بایست ۱۸اینچ از صورتتان فاصله داشته باشد‌‌‌.

همینطور بخوانید: خارج کردن جسم خارجی از چشم

باور: مطالعه در نور پایین برای چشم‌هایتان پرمخاطره خواهد بود‌.

حقیقت‌: پزشکسامر می‌گوید “شاید مطالعه در نور پایین با زیاد شدن سن مسئله شود‌، اما به چشم‌هایتان صدمه نخواهد زد‌‌.”

او اضافه می‌کند‌: “آسیب وارده به چشم‌هایتان طی مصرف آنان بیش از آسیب گوش دادن به سمفونی برای گوش‌هایتان نخواهد بود.‌

ما از این جهت بی قراریم که قدرت بینایی یک شخص ۱۰ساله در تاریکی بیش از قدرت بینایی یک شخص ۴۰ ساله است‌. علت این موضوع هم قدرت زیادتر مردمک چشمان بچه ها است‌.

بچه‌ها به این علت به دور بینی مبتلا نمی‌شوند‌. به همین علت مطالعه در نور پایین برای آنان مسئله نبوده، اما برای ما سخت است‌.‌ مطالعه کردن همیشه برای چشم‌ها و مغوقت مناسب است‌.

همینطور بخوانید: چگونه چشمان خود را تثبیت کنیم

باور: اگر شما مسئله بینایی ویژهی ندارید‌ احتیاج به تست منظم چشم نخواهید داشت.

حقیقت‌‌: سامر می‌گوید‌: “تست عادی چشم حیاتی است، زیرا خیلیی از مسائل جدی چشمی هیچ‌گونه نشانه های از خود نشان نمی‌دهد‌. در خیلیی از موارد تنها راه برای پی بردن به این مسائل‌، تست چشم است‌. قاعده کلی رفتن به کارشناس چشم هر دوسال یکبار است‌.”

مردم عمدتا به مسائلی مثل آب سیاه پس از سن ۴۰سالگی گرفتار می‌شوند‌ و امکان پذیر است تا زمان از دست دادن بینایی هیچ نشانه های از مریضی را مشاهده نکنند‌. شناسایی این مریضی و معالجه زودزمان آن مانع از کوری می‌شود‌. با زیاد شدن سن دفعات تست چشم بایست زیاد شدن یابد‌‌‌. هر شخص بالای ۶۵ سال بایست هرسال یک مرتبه به چشک دکتر رجوع کند‌؛ این مطلب ایست که تریندا ال.ریتنبچ‌‌، یک پزشک چشم عضو کمیته اسناد دکتری انجمن چشم دکتران آمریکایی به آن ذکر می‌کند.


باور ‌‌: چپ کردن چشم‌ها به بیناییتان ضرر می‌رساند‌.

حقیقت‌: سامر می‌گوید‌: “بدترین چیزهایی که امکان پذیر است از چپ کردن چشم حاصل شود‌، چروک دور چشمهایتان مثل چروک‌های پنجه‌کلاغی است‌‌. هرچند‌، با اینکه لوچ کردن واقعا به چشم‌هایتان ضرر نمی‌زند‌، اما قادراست علامت‌ای از مسئلهی مخفی باشد‌. بچه‌هایی که از دوگانه‌بینی رنج می‌برند، برای برطرف کردن این مسئله‌، چشم‌هایشان را لوچ می‌کنند‌. همینطور لوچی علامت این است که شما به تجویز عینک جدید احتیاج دارید‌‌”.

سامر توضیح می‌دهد که‌: “اگر لوچی به بیناییتان خوب شدن قسمتد‌، شما به عینک دوربین احتیاج دارید‌. این امر همینطور قادراست علامت برافروختگی چشم و ایجاد حساسیت نسبت به نور باشد.”


باور‌‌: میل کردن‌ هویج بینائیتان را خوب شدن می‌قسمتد‌.

حقیقت‌: از قضا دراین مورد حق با مامان بوده‌‌- هویج‌ برای چشم‌هایتان مناسب است‌، اما تنها غذا سودمند برای بینایی نیستند‌.

پزشک ریتنباخ می‌گوید‌: “همینطور خانواده کاروتن‌ها در اسفناج‌، کلم‌ و سبزیجات رنگارنگ از قبیل فلفل قرمز، نارنجی‌ و زرد هم وجود دارند‌‌‌”‌.

مطابق مقاله چاپ شده در نشریه مواد غذایی در سال ۲۰۱۳‌، کاروتن‌های رژیمی، از قبیل بتا-کاروتن‌، لیکوپن‌، لوتئین‌، و زیاکسانتین‌، خاصیت ها بیشتری برای تندرستی جسم داشته‌ و ریسک دچار به بعضی سرطان‌ها و مریضی چشمی را کم شدن می‌دهند‌‌.

برای مثال لوتئین و زیاکسانتین‌ که در جعفری و زرده تخم مرغ نمایان می‌شود‌، سبب کم شدن ریسک دچار بهmacular degeneration و آب مروارید دراثر زیاد شدن سن می‌شوند .


باور‌: هیچ کاری برای پیشگیری از از دست رفتن بینایی وجود ندارد.

حقیقت‌: سامر می‌گوید‌: “زمانی پایمراقبت از بینائیتان در میان باشد‌، شما ناتوان نیستید. تندرستی‌، که شامل کنترل فشار خون و دیابت‌، میل کردن خوراکی ی سالم و نکشیدن‌‌‌ سیگار است‌، بهمراقبت از چشم‌هایتان یاری خواهد کرد‌. با کنترل تمام این نکات، شما در وقت حال و آینده از بینائیتانمراقبت می‌نمایید.”

براساس گزارش آکادمی چشم‌دکتری آمریکا‌‌، اگر به دیابت مبتلا هستید، مدیریت دقیق، مناسبترین راه برای جلوگیری از مسائل بینایی است. فعالیت فیزیکی منظم هم قادراست میزان قند خونتان رامنظم نگه دارد و بهمراقبت از بینائیتان یاری کند‌.

همینطور بخوانید: غذا های سودمند برای چشم